Dijous 28: ciències, català i música

Bon dia! Dia carregat de propostes amb un experiment de ciències, accents a català i música.

CIÈNCIES

A ciències, un experiment divertit

Bon dia! Avui farem un experiment casolà que es pot fer a casa i té a veure amb els estats de la matèria sòlid i líquid i de les mescles homogènies i heterogènies.

Necessitarem:

 -Maizena o farina de blat de les Índies.
 -Aigua.
-Recipient per mesclar.
-Colorant (opcional).


Passes:

1-Abocar la maizena a un bol
2-Abocar aigua molt a poc a poc i anar mesclant. No ha de quedar molt líquida.
3-Mesclar bé i remoure
4-Abocar colorant (opcional) (bé, millor sense perque mirau com deixa les mans)


Una vegada feta la mescla agafareu la massa i podreu fer una pilota dura i compacta pitjant.
Però si deixau de fer pressió la massa es tornarà líquida una altra vegada.


Mirau el vídeo:



Una mescla homogènia es aquella en què els seus ingredients s'han mesclat de tal manera que formen una altra unitat i és imposible discernir-los, com per exemple l'aigua amb sucre o l'aigua amb sal. De dos elements es forma un.

Una mescla heterogènia és aquella que tot i que intentem mesclar i barrejar els ingredients, aquests romanen igual i no s'arriba a produir la mescla com per exemple aigua amb oli.

La feina consistirà en fer l'experiment vosaltres mateixos, i contestar les següents preguntes:

  • Quin tipus de mescla podem veure en aquest experiment?
  • Quins estats de la matèria (sòlid, líquid o gasós) podem trobar al llarg de l'experiment?

Enviau-nos les vostres respostes, fotos o vídeos del resultat als mestres Gonzalo i Jordi.

Un darrer advertiment: Anau alerta amb el colorant!!! Mirau com m'han quedat les mans després de rentar-me-les amb aigua i sabó:



CATALÀ


AVUI: La literatura surrealista

Una manera de fer literatura, contes, novel.les, poesia. etc, és mitjançant l'absurd. És a  dir, fer que els fets, els llocs i els personatges es relacionin sense lògica, esbojarradament. Ara mira el dibuix i llegeix aquesta petita narració d'un nin de la teva edat:


"Lliço II: La gallina, pel famos cientific Von Leonidas Pontoff, el qui va fer el viatge a Mart.

La gallina comuna (gallinis empardalatis ovipis) és un mamifer. Se reprodueix per mobles calaixeres; dins cada calaix surt un ase que llavors se tapara d'una tela de seda comprada al "Corte Inglés" i fara sa metamorfosi.

Una gallina té ales d'avio i cada mes les hi han de tallar. Se dormen de dia perquè és el vespre que fan calaixeres.

Per tenir gallines has de preparar moltes coses perquè són molt delicades. Primer els fas una habitacio dins la casa amb estufa i televisio, perquè sinó no fan calaixos. Llavors, de dia, les fiques dins un llit de matrimoni; si són moltes els prepares abans una botella d'aigua calenta. Els cantes una no-ni-no (i encara que sigui un rock els agrada perquè ja sabem com és sa joventut d'avui). Si dels calaixos no surten ases, les pots munyir.

Anau alerta quan posau musica a la ràdio perquè se mouen molt i se tiren dins es foc i la cendra amb pixat d'ovella és molt bona per la terra.

Ara ja us he dit allo imprescindible de la gallina. A sa lliço III, si Déu ho vol, us parlare del gall."

DAMIÀ HEINE
(10 anys.  Mallorca. Any 1982) 



Us ha agradat? Idò resulta què l'any 1982, a l'escola, encara no ensenyaven els accents en català i és clar, en Damià practicament no en va posar. Vosaltres li haguéssiu pogut ajudar?

  • DUEN ACCENT LES PARAULES AGUDES (aquelles en què la síl.laba tònica és la darrera.) 
ACABADES EN:

 -A -E-I-O -U
-AS -ES -IS -OS -US
 -EN -IN

 Exemples: cançó/estació/després/encén/Berlín

  • DUEN ACCENT LES PARAULES PLANES (El cop de veu a la penúltima síl.laba)
 QUAN NO ACABEN EN

-A -E -I -O -U
-AS -ES -IS -OS -US
-EN -IN

Exemples: dèbil/ càstig/ únic.

  • LES PARAULES ESDRÚIXOLES (La síl.laba tònica és l'avantpenúltima) S'ACCENTUEN SEMPRE.

Exemples: síl.laba/llàgrimes/pàgina/clínica


Hauràs observat també que quan s'accentua una paraula, l'accent  pot ser tancat ´ o obert ` .

Però quan és un i quan és l'altre? És molt fàcil:

  • À= Si recau l'accent sobre la A SEMPRE serà obert = pàgina, càstig, català, americà, fantàstic
  • Í / Ú = Si recau l'accent sobre la i o la u SEMPRE serà tancat =Exemple: música, destí, filipí, Martí
  • E: Si l'accent recau sobre la E pot ser tancat É o obert È:

É = Quan recau l'accent tancat sobre una E que soni com la vocal E castellana: Exemples: Després/Cérvol/ Excés

È = Quan recau l'accent obert sobre una E  que soni diferent de la vocal E castellana.  Es diu que pot tenir  un so neutre o obert, com per exemple: pagès /marquès/convèncer/ cafè/cinquè/sisè/ aprèn/comprèn/dèbil/cèntim/pèsol/mètode

  • O: Si l'accent recau sobre la O pot ser tancat Ó o obert Ò:

Ó = Quan recau l'accent tancat sobre una O que soni com la vocal O castellana. Es diu que té un so tancat. Exemple: Avió/ estació/cançó/perillós

Ò = Quan recau l'accent obert sobre una O que soni diferent de la O castellana. Ès diu que te un so d'o oberta: Exemples: Mòbil/ tònica/ afònic/gòtica/però


Per a més aclariments mirau aquest vídeo:



1. Llavors hem subratllat les paraules del text  que els hi manca l'accent i vosaltres els hi haureu de posar i classificar segons siguin agudes, planes o esdrúixoles en tres columnes al vostre quadern:

Un consell: primer les classificau a la columna corresponent i després els hi posau l'accent agut o greu.


   AGUDES              PLANES           ESDRÚIXOLES                         



 2. Ara es tracta que tu escriguis una historieta també absurda, fantàstica, com aquesta que has llegit. És preferible que tu la inventis, però si no ho saps fer, pots agafar un conte que coneguis i deformar-lo, canviant els papers, etc...    Pot ser molt divertit...


Els mestres Gonzalo i Jordi esperam les vostres feines i històries amb il.lusió!


MÚSICA


Al blog trobareu la proposta d´aquesta setmana.

Blog de música


Comentaris

  1. Es que no tenc material per fer el experiment

    ResponElimina
  2. I sa història no he trobat alguna per reformada i no se fer com actes històrias

    ResponElimina
  3. Si no teniu el material, responeu les preguntes després de mirar el vídeo.
    Respecte de la història emprau la vostra imaginació. Ens hem dèsforçar!!!Ànims!!!!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada